ویپ چیست؟

ویپ چیست –  سیگار الکترونیکی – قلیان برقی – قلیان الکتریکی یا قلیان جیبی چیست؟

ویپ چیست ؟ همه این موارد که نام بردیم نام دستگاهی است که به صورت تجاری ویپ گفته میشود

که خود به دو دسته پاد سیستم و ویپ تقسیم میشود که در مقاله دیگر نحوه عملکرد هر کدام را  کاملا توضیح داده ایم.

عوامل خطرناک در سیگار و قلیان که در ویپ نیست

  • قطران
  • پارافین
  • بوتان
  • متان
  • کربن دی اکسید حاصل از سوختن کاغذ
  • نفتالین‌
  • بنزن

موارد بالا تنها قسمتی از مواد تشکیل دهنده سیگار و قلیان است که باعث سرطان خون- ریه -ریزش مو- سفیدی مو -وافت فشار- خون سرطان معده- ناباروری –  سرتان پروستات – ترش کردن معده و …. میشود

ویپ وسیله‌ای است که در آن مایعی خاص به نام جویس یا سالت  به بخار تبدیل می‌شود و شخص با استنشاق این بخار حس سیگار کشیدن را تجربه می‌کند. به استفاده از این دستگاه «ویپینگ» گفته می‌شود. در واقع هر ویپ به طور کلی از یک مایع برخوردار است که از این مایع به‌واسطه‌ی گرما بخار تولید می‌شود.

 

 

دستگاه ویپ شامل چه اجزایی است؟

اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های ویپ از اجزای زیر برخوردار هستند:

  • مخزن یا تانک
  • مایع ویپ
  • سیم
  • دهانه
  • باتری
  • گرما دهنده

ویپ چیست و برای شروع به چه چیزهایی نیاز دارید؟

کیت های استارتر (Starter kits)

کیت های استارتر پک کاملی برای مبتدیان است که شامل تمامی اجزاء لازم برای ورود  به دنیای ویپ مانند ماد ها (mods)  مخزن جویس (tanks) کویل ها(coils) هستند. استفاده از این نوع ویپ ها بسیار راحت است کافیست مخزن را روی دستگاه قرار دهید و داخل مخزن جویس بریزید و از آن استفاده کنید. استارتر کیت ها معمولا دارای اتومایزر ساب اهم هستند ( مقاومت کویل کمتر از یک اهم ) و حجم دود بالایی مانند قلیان تولید میکنند.

پاد ها (Pods)

پاد ها نمونه های جدیدی از ویپ هستند که در مقایسه با ویپ های استارتر کیت و ماد ها سایز کوچک تری دارند. معمولا دارای حجم دود کم تری نسبت به ویپ های ساب اهم دارند. این نوع ویپ ها از جویس های نیکوتین سالت که معمولا دارای 25 mg/ml یا 50 mg/ml نیکوتین هستند استفاده میکنند.

پاد ها به دو دسته کارتریج خور و دارای مخزن تقسیم میشوند.

نمونه های کارتریج خور مانند Juul دارای کارتریج های آماده ای هستند که پس از اتمام هر کارتیج باید کارتریج جدید در آن جایگزین کرد. در مقابل نمونه های دارای مخزن مانند Aspire Breeze 2 را میتوان با جویس های دلخواه پر کنید و از آن استفاده کنید. در مقایسه با ساب اهم ها پاد ها دارای حجم دود کمتری هستند و بیشتر حس سیگار کشیدن با همان میزان دود را برای شما به ارمغان می آورند. نسبت بالای نیکوتین موجود در جویس های نیکوتین سالت نیز به همین دلیل است . زیرا در حجم پایین تر بخار نیکوتین مورد نیاز را تامین میکند.

ماد های ویپ چیست  (Vape mods)

ماد ها معمولا توسط ویپر های با تجربه تر استفاده میشوند و نیاز به اتومایزر جدا دارند که باید آن را نیز خریداری کنید. ماد های جدا دارای تنظیمات حرفه ای تری هستند و عملکرد حرفه ای تری نسبت به کیت های استارت دارند.

ای لیکویید یا ای جویس ویپ چیست E-liquid E-juice

پس از انتخاب ویپ مناسب باید جویس مورد نظر خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که موارد زیادی را در انتخاب جویس باید مد نظر داشته باشید مانند:

  • طعم جویس

طعم دلخواه امری بسیار سلیقه ای است و با وجود تنوع بیشمار جویس ها با طعم های  مختلف به راحتی میتوانید جویس مورد نظر خود را انتخاب کنید.  کیفیت و طعم جویس به مدل و برند جویسی که از آن استفاده میکنید بستگی دارد.

  • نیکوتین

اگر به دنبال ترک یا جایگزینی سیگار و قلیان هستید مهم ترین مساله انتخاب درست میزان نیکوتین مورد نیاز شماست. بسته به انتخاب ویپتان (ویپ یا پاد) باید از جویس های نیکوتین سالت ( برای پاد ها) یا جویس های معمولی ( برای ساب اهم) استفاده کنید. جویس های معمولی موجود در ایران معمولا دارای نیکوتین 0, 3 ,6 میلی گرم بر میلی لیتر و جویس های نیکوتین سالت دارای نیکوتین 25و  50 میلی گرم بر میلی لیتر هستند.

برای افرادی که از قلیان و سیگار در دُز بالا استفاده میکنند پیشنهاد میشود از جویس های با نیکوتین 6 یا 50 استفاده کنند و به مرور زمان آن را کاهش دهند.(ماده اصلی اعتیاد آور سیگار و قلیان نیکوتین است که برای ترک آن بایست به مرور زمان نیاز بدن به آن را کاهش دهید!) توجه داشته باشید که تنها از جویس های معتبر و دارای برند جهانی استفاده کنید .

متاسفانه شاهد واردات جویس های فیک و بی کیفت در ایران توسط افراد سود جو هستیم.

جویس ماده اصلی است که بخار آن وارد بدن میشود . شرایط ساخت , مواد اولیه ساخت جویس و بسیاری دیگر از عوامل در کیفیت و سلامت جویس تاثیر میگذارد و مستقیما با سلامتی شما در ارتباط است!

آیا این ویپ سالم تر از سیگار است؟

در جواب به این سوال باید گفت با توجه به تحقیقات دانشمندان کشیدن این دستگاه سالم تر از سیگار کشیدن است.

در ادامه به نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است اشاره میکنیم.

  1. ویپ 95% سالم تر از سیگار کشیدن است (سازمان بهداشت عمومی انگلستان .  Public Health England
  2. کشیدن این محصول خطر کمتری نسبت به سیگار کشیدن دارد و ویپ میتواند عاملی برای ترک سیگار باشد.  انجمن قلب آمریکا American Heart Associatio 
  3. فواید آن بیشتر از مضرات آن است. اولین راه واقعی برای ترک سیگار است. Royal College of Physicians.
  4. ترکیبات عالی فرار (volatile organic compounds)
  5.  بازدم بخار از بازدم دود حاصل از سیگار و تنفس طبیعی کمتر است.( شورای تحقیقات علمی اسپانیا Spanish Council of Scientific Research.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشه و جواب خیلی از سوالاتتون رو گرفته باشید. در صورت داشتن هرگون سوالی همکاران ما در دیجی زیما بی صبرانه منتظر تماس شما جهت راهنمایی و مشاوره شما هستند.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *