تاریخچه ویپ (Vape)

چه کسی ویپ Vape یا سیگار الکترونیکی E-Cigarettes را برای نخستین بار اختراع کرد؟ ویپ برای اولین بار در کجا ساخته و چگونه فراگیر شد؟

برای پاسخ به این سؤالات و اطلاع از تاریخچه ویپ ترجمه و چکیده‌ی مقاله‌ای تحت عنوان The History of E-cigarettes را تقدیم حضورتان می‌کنیم.

نگاهی گذرا به تاریخچه ویپ

  • در سال ۱۹۶۳ در آمریکا، شخصی بنام «هربرت. ا. گیلبرت» Herbert A. Gilbert طرحی برای ویپ آماده کرد اما تکنولوژی موجود برای اجرا کردن طرح او و ساختن سیگار الکترونیکی؛ هنوز وجود نداشت. از سوی دیگر در دهه‌ی ۶۰ میلادی انسان‌ها هنوز در مراکز عمومی نظیر سینماها، هواپیماها و حتی بیمارستان‌ها آزادانه سیگار می‌کشیدند و فضای عمومی برای رشد محصولی مانند ویپ آماده نبود.
  • ویپ یا سیگار الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ توسط فردی چینی به نام «هون لیک» Hon Lik که در آن زمان، ۵۲ سال داشت؛ در چین ساخته شد. پدر هون لیکبراثر سرطان ریه جان خود را از دست داده بود و همین امر انگیزه‌ای برای هون لیک شد تا وسیله‌ای به‌عنوان جایگزین کم‌خطرتر برای سیگار اختراع کند و در این مسیر افراد بسیاری را نیز تشویق به همکاری کرد.
  • در سال ۲۰۰۴ سرانجام ویپ با طرحی که کمی نسبت به طرح اولیه‌ی آن تغییر یافته بود؛ به بازار داخلی کشور چین عرضه و بلافاصله مورد استقبال قرار گرفت.
  • در سال ۲۰۰۶ سیگار الکترونیکی در اروپا کاملاً معرفی و شناخته شد و گسترش بین‌المللی خود را آغاز کرد.
  • در سال ۲۰۰۷ سیگار الکترونیکی با ورود به بازارهای آمریکا موقعیت خود را در سطح جهانی تثبیت کرد.
  • در سال ۲۰۱۲ «مرکز تحقیقات نیکوتین و تنباکو» گزارشی در مورد نتایج مصرف نیکوتین با سیگار الکترونیکی؛ که حاصل تحقیقات این مرکز بود؛ منتشر کرد.
  • در سال ۲۰۱۳ «آژانس تنظیم مقررات پزشکی و بهداشت و درمان Medicine and Healthcare Products Regulatory Agency انگلستان، هم‌زمان با اجرای قوانین جدید توتون در اروپا؛ اعلام کرد که از سال ۲۰۱۶ بر سیگار الکترونیکی به‌عنوان وسیله‌ای درمانی نظارت خواهد کرد.
  • در سال ۲۰۱۴ تعداد زیادی از تحقیقات انجام‌شده در مورد ویپ تطبیق داده شد و خلاصه‌ی نتایج آن به شرح زیر اعلام گردید:

نتیجه‌ی مطالعات و بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که سیگار الکترونیکی جایگزینی مناسب برای سیگار است و برای افراد سیگاری که به‌جای سیگار به استفاده از آن می‌پردازند؛ مزایای سلامتی قابل‌توجهی دربر دارد. تعیین استانداردها و کنترل کیفیت در ساخت ویپ‌ها کمک می‌کند که سیگار الکترونیکی به طرزی مؤثر جایگزین سیگار و موارد مشابه در نزد اشخاص شود و خطرهای ناشی از مصرف دخانیات را تا حد ممکن کاهش دهد.

وضعیت استفاده از سیگار الکترونیکی در حال حاضر در جهان

در حال حاضر ویپ باعث شده است که میلیون‌ها فرد سیگاری از کشیدن سیگار و قلیان فاصله بگیرند. میلیون‌ها نفرِ دیگر نیز هستند که توسط ویپ، سیگار و قلیان را ترک کرده و دیگر نیازی به استفاده از ویپ نیز احساس نمی‌کنند و به‌طورکلی دخانیات و موارد مشابه آن را ترک کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، بیش‌ترین موارد استفاده از سیگار الکترونیکی به ترتیب عبارت‌ بوده‌اند از: ایرلند و انگلستان- آمریکای مرکزی- آمریکای جنوبی- ایالات‌متحده‌ی آمریکا- چین- استرالیا و برخی از کشورهای آسیایی.

ایرلند نسبت به موضوعِ ایجاد نخستین کافه ویپ‌ها، از انگلستان شاکی است و در حال پیگیری این موضوع است. هم‌چنین فستیوال‌هایی نیز تحت عنوان فستیوال ویپ یا «ویپ فست» vapfest در ایرلند برگزار می‌شود. نخستین فستیوال ویپ در سال ۲۰۱۲ در ایرلند برگزار شد و هرسال به شرکت‌کنندگان و نیز کمپانی‌های تولیدکننده‌ی ویپ که در آن اشتراک می‌کنند افزوده می‌شود.

کلیدواژه : تاریخچه ویپویپ
مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *